Köszöntő

Üdvözöljük Szanda falu honlapján!

eszakkeleti_panoramaSzanda és belterületi településrésze Szandaváralja a Cserhát völgyeiben rejtőzik, közigazgatásilag egy községet jelent. Gyönyörű természeti környezetben, búvópatakként fellelhető néprajzi értékek között történelmi korok emlékei vigyázzák falvainkat.
A várhegy keleti részén a várrom mellett geológiai bemutatóhely is található, ahol az oszlopos elválású piroxénandezit a vízszintesen egymásra épülő andezit-teraszokkal együtt különleges képződményt alkot.

A középső csúcson Árpád-kori körtemplom alapjait fedezték fel, a nyugati csúcson ősi földvár nyomaira leltek. Szanda várát 1311-ben említik oklevelek, a XV. Század közepétől a település városi kiváltságokkal bírt.
A központnak számító Szandán népi pincesorok és a Máriácska káponkája, míg ’Váralján a Tájház és mindkét falurészen hagyományosan épült palóc paraszti porták kínálnak látnivalót.

A Dudások Hagyományőrző Csoport munkája segíti néprajzi értékeink ápolását. A diáktábor és falusi vendéglátók kínálnak olcsóbb vagy igényesebb szállást és ellátást. Községünkben lehetőség van lovaglásra, vadászatra, egy közeli tavon horgászatra. Itt halad el a kék-túra útvonal. Egyenlőre nincs étterem, de egyéb vendéglátó helyek (italbolt, fagyizó) és élelmiszerboltok vannak.

Welcome to Szanda

Szanda is a village in Nógrád county, Hungary, about 80 km’s far from Budapest. According to the visitors the village is situated among the beautiful hills. The pyroxene andesite hascovered by the protected flowers. Trail-marked footpaths, good maps and guides to places of interest,comfortable rest areas await hikers. On the highest peak there is the ruin of Castle of Szanda like alarge pointer which protects the inhabitants of the hamlet.The first written record memoir dates back to 1301, where the village was written as a Zonda. TheCastle was founded in 1311, so it is one of the oldest in Nógrád county. In the middle of the 15thcentury the settlement was registered as a town. The Castle was an important defensive fort during theTurkish War.Nowadays the village has got site of some really old rustic houses and a small chapel of Virgin Mary.The chapel was built in 1890, its walls are made of clay bricks and the roof is covered with shingle.The work of the ‘Pipers’ Traditional Group has been helping to preserve the folk values in the village.In the settlement the visitors are possible to riding a horse, to hunting and to fishing in a nearby lake.The population of Szanda was 622 persons in the year 2009.In this year will be handed a renovated building of community and service the space is mainly for civicassociations and young people.